Tuesday, March 8, 2011

Apa hakim akan buat bila Anwar enggan kerjasama beri darah?

Hari ini hakim membuat keputusan untuk "trial within a trial" menolak ketiga-tiga sampel spesimen dari gosok gigi, botol dan tuala good morning ditolak sebagai bukti.

Kononnya ia diperolehi secara tidak adil. Bukti yang mengesahkan DNA di ponggong Saiful adalah DNA Anwar ditolak atas sebab teknikaliti kerana sama. ENtah macam mana pihak pendakwa nak buktikan. Adakah menggunakan sampel lama atau bagaimana?

Pelik bin ajaib, tapi polis terpaksa lakukan ini semua kerana Awnar enggan memberi sampel darah dan lain2. Jadi macam polis nak jalankan kerja jika pesalah enggan bekerjasama? Kalau begitu macam mana nak urus penjenayah yang tidak akan kerjaqsama.

Itu implikasi serta merta dari keputusan hakim.

Isunya menjadi begini kerana Anwar tidak mahu beri sampel. Berdasarkan cara kononnya tak sah, polis dah dapat hunch bahawa DNA itu DNA Anwar. Adakah hakim akan arahkan Anwar memberi darah atau sampel lain?

Sejak bila pulak polis kena mendapat kebenaran untuk siasat kes dan dapatkan bahan bukti seccara sukarela dan dengan kebenaran dari tertuduh?

Di Britain ada kes membolehkan bukti diperolehi dengan cara tipu dan diterima tapi di negara kita macam lain pula?

Sejak polis ditubuhkan inilah kes paling pelik. Siapa nak bela mangsa dan bawa keselamatan kalau polis tak jalankan tugas mengikut siasatan yang diperuntukkan?

Di Malaysia sudah ramai tertuduh didapati bersalah kerana main bontot dimana polis gunakan prosedur yang sama. Kenapa kali ini melibatkan "sibontot ayam" tak boleh pulak? Salah siapakah dalam kes "sibontot ayam?"

Fikirkan dan renung2kan bersama.

Bila "si bontot ayam" tak nak angkat sumpah sebagaimana saiful buat. Jumpa diakhirat kelak. Adilkah kepada Saiful?

Kalau sedemikian rupa, penjenayah boleh bermaharaja lela dinegara ini. Lelaki Y sebenarnya "si bontot ayam". Dah sahkan melalui cctv kehadirannya ditempat kejadian. Apa lagi cerita?

Kalau kes libatkan pembangkang dan disabitkan kes depa kata mahkamah tak adil tapi kalau kes berpihak pembangkang macam ini pulak, apa pula mereka akan kata?

Adil kah semua ini. Yg hakikatnya "bontot ayam' dah main dengan sodapnya tutuh mangsa. Kalau dibiarkan terus sebegini apa nak jadik dgn kita org melayu.

No comments:

Post a Comment