Friday, December 24, 2010

Zulhaidah Suboh yang kuat gelojoh

...saya telah menerima satu e-mail dari seorang pembaca yang memperkenalkan dirinya sebagai Mak Cik Aini dari Miri. Saya tak nak komen apa-apa. Saya copy & paste saja untuk dikongsi bersama.


Salam cik aisanda. makcik nak cakap sikit. makcik tahu siapa aisanda walau pun aisanda  tak tahu sapa makcik. tak apalah. makcik hanya nak ingatkan agar aisanda terus mengekalkan 'kewanitaan' dalam hidup dan perjuangan ini. utk menjadi srikandi yg dihormati, seorang wanita tidak perlu mengubah apatah lagi mengorbankan sifat2 kewanitaan kita. ikut resmi padi, semakin tunduk semakin berisi. 

jangan sekali2 ikut macam zulhaidah PKR. baru pandai merangkak dah nak melompat. baru dapat diploma dlm business admin dah nak mengata diri lebih bijak dari orang lain. dah nak melihat orang lain bodoh belaka. 

jangan sekali2 ikut perangai zulhaidah. sebagai wanita walau sebuas mana pun 'nafsu' kita, jangan sekali2 menunjukkan 'kegelojohan' kita. walau menggelegak macam mana pun 'nafsu' kita, kita kena kekalkan sifat2 'kemaluan' kita. usahlah baru di puji sikit terus nak 'mengangkang'. takut nanti orang hilang stim bila 'panau dan kudis' kita dah nampak. nak buat apa pun, buat pelan-pelan. slow-slow.

makcik nak ingatkan juga, walau siapa pun orang tua kita, mereka tetap ibu dan bapa kita. Jangan jadi mcm zulhaidah  suboh. bapanya Hadi. datuknya Salleh. tapi dah bertukar menjadi Suboh. tak patut. walau pun habbit kita suka keluar 'menyuboh' sekali pun.

aisanda, hidup perlu berbakti. tapi, tak semestinya jadi YB. jangan macam zulhaidah, hanya kerana selalu belanja orang bekenu minum kopi dah perasan dia banyak berbudi dari YB Rosey - yang dah 30 tahun jadi guru untuk melahirkan anak pribumi berkualiti.

Hidup mati, jodoh perceraian adalah kuasa Tuhan. jangan perlekehkan. kita tak tahu apa akan berlaku dgn kita esok lusa. kita tak tahu mungkin esok lusa laki kita atau kita sendiri pula yang buat hal. jangan ikut macam zulhaidah, taib kawin wanita muda pun dihinanya. apa salahnya? nabi pun kawin wanita muda begitu. apalah salahnya taib kawin wanita, bukannya 'main' belakang lelaki atau main wanita dalam keretapi . pokonya aisanda, jangan jadi macam zulhaidah. Bye. Jumpa lagi.


Makcik aini, terima kasih atas e-mail tersebut. Saya tak tahu apa nak kata.

1 comment:

  1. Alhamdulillah terbukti prjuangan kami adalah utk rakyat kpd rakyat.. trm ksh bbyk kpd keluarga,sahabat serta pengundi Sibuti,khasnya Lambir. Kpd rakyat dan warga Sibuti, Khasnya Lambir yg tanpa henti memberi sokongan doakn saya dan kita brsama supaya menjadi insan yg menghargai, menghormati antara satu sama lain walaupun bbeza pandangan dan pendapat. Kita raikan persamaan dan hormati perbezaan.

    Saya maafkan kpd yg mnghina mngecam saya. Saya halalkan segala kata-kata kesat yg pernah dilemparkan kpd saya. Semoga anda dan kita sntiasa diberkati dan di bawah lindungan Allah SWT..

    Salam prjuangan dan salam sayang

    Zulhaidah Suboh

    ReplyDelete