Sunday, February 26, 2012

Tidak pernah iktiraf Israel




Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyambut baik cadangan untuk mendedahkan isi kandungan surat antara beliau dan pemimpin Israel Ehud Barak kepada pihak media.

Beliau sebaliknya berpendapat bahawa pendedahan itu penting untuk menepis segala dakwaan negatif yang dilemparkan kepada beliau mengenai hubungan negara ini dengan Israel.

“Saya kerap kali didesak untuk mendedahkan surat yang diutus oleh pemimpin Yahudi itu meminta Malaysia mengubah pendirian dengan menjalin hubungan diplomatik dengan negara tersebut.

“Malah saya terfikir untuk memuatkan bahan-bahan tersebut dalam buku terbitan pertama saya, tetapi tidak dibenarkan oleh kerajaan.

“Sekarang, kerajaan mahu mendedahkan isi kandungan surat berkenaan, dan saya hanya menghargai langkah ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Perasmian Penutupan Konvensyen Kebangsaan Politik dan Patriotisme: Hala Tuju Sebenar di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), semalam.

Bercakap mengenai surat tersebut, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan bersedia untuk mendedahkan kepada media surat itu untuk keselamatan negara.

Beliau dalam kenyataan Jumaat lepas khuatir pihak pembangkang akan cuba menimbulkan kekeliruan berhubung surat berkenaan
.
Pada Khamis lepas, Dr Mahathir mengaku pernah menulis surat kepada dua Perdana Menteri Israel Ehud Barak dan Benjamin Netanyahu ketika beliau bergelar Perdana Menteri.

Namun menurut Dr Mahathir, surat tersebut adalah sebagai jawapan balas kepada surat yang diutus oleh dua pemimpin Yahudi itu.

“Ia benar. Saya terima surat daripada Nentanyahu dan Ehud Barak dan saya jawab balik mengatakan Malaysia tidak ada apa-apa hubungan dengan mereka selagi mereka tidak mengiktiraf  kedudukan orang Palestin,” katanya.


No comments:

Post a Comment